Kontrola poukázala pouze na drobné nedostatky. Poukázala například na různé přístupy k vypořádání náhrad za zásahy u dopravních nehod zejména ve vztahu k výkladu příslušných zákonů. HZS ČR vychází z postupů, které byly nastaveny od počátku tohoto systému (tedy již od roku 2013), v souladu s metodikou Ministerstva financí a po dohodě s Českou kanceláří pojistitelů. Hlavním problémem je, že jednotlivé pojišťovny nejsou vázány výklady či doporučeními státní správy ani ČKP a přistupují k řešení vypořádání těchto náhrad rozdílně.
Generální ředitelství HZS ČR vydalo po projednání s ČKP a v souladu se stanoviskem Ministerstva financí vnitřní směrnici pro účtování zásahů u dopravních nehod. Bohužel jednotlivé pojišťovny se touto směrnicí, a to i přesto, že byla centrálně odsouhlasena ČKP, neřídí. „V této chvíli se stále ještě snažíme řešit celou věc nelegislativní cestou. Pokračujeme v jednáních s ČKP a vymáhání pohledávek postupně předáváme Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Pokud se nám ale nepodaří dosáhnout požadovaného výsledku, budeme nuceni iniciovat legislativní řešení, tedy novelu příslušného zákona,“ dodává k problému generální ředitel HZS ČR brig. gen. Drahoslav Ryba.
Dalším, co NKÚ vytýká HZS ČR je nejednotný přístup v poskytování služeb připojení na pult centralizované ochrany. Jedná se o dlouhodobý problém, který pramení z historie vzniku smluvních vztahů v rámci jednotlivých HZS krajů, jako samostatných organizačních složek státu. Danou věc vedení HZS ČR má již analyzovánu a chce jí s jednotlivými HZS krajů řešit.
Poslední, co se mezi výtkami objevilo, bylo doporučení, aby HZS ČR nakupoval některé zásahové vybavení hasičů centrálně. Jednalo se zejména o zásahové obleky, obuv nebo rukavice. Centrální nákupy nejsou ale podle zkušenosti HZS ČR vhodné pro všechny komodity. Je potřeba si uvědomit, že každý kraj ČR má svá specifika a s tím spojená rizika. V tom se odráží samozřejmě i rozdílnost potřeby a parametrů nákupů jednotlivých zásahových obleků, rukavic, obuvi apod.
To v praxi znamená, že každý kraj si dle vlastních potřeb a analýzy rizik přesně specifikuje, jaké vlastnosti má zásahový oblek splňovat. Z toho samozřejmě vyplývá i rozdílná cena. Doplnění těchto komodit do seznamu centralizovaného zadávání není vhodné také proto, že se nenakupuje na sklad, ale operativně, a odhady poškození nebo zničení by byly velmi nepřesné, stejně jako určení rozdělení velikostního sortimentu.
„Zjištěné poznatky NKÚ při kontrolní akci využije HZS ČR ke zlepšení nastavených postupů v dalším období,“ sdělil závěrem brig. gen. Ryba