Systém „červené vlny“ funguje na principu, nastavení semaforů světelné signalizace na křižovatkách ze všech směrů na signál s červeným světlem "Stůj!". Hasiči potom projíždějí křižovatkou a ostatní auta stojí. Všechny křižovatky v Ústí nad Orlicí řízené světelnými signály jsou rozděleny do dvou „smyček“ a hasiči si volí danou smyčku podle cíle jejich výjezdu.
"Systém ovládá přímo velitel vozidla stiskem tlačítka na výjezdovém tabletu,“ popisuje fungování systému plk. Ing. Roman Studený, ředitel HZS Pardubického kraje, územního odboru Ústí nad Orlicí.
Správcem světelné signalizace (semaforů) je společnost TEPVOS. „O možnosti zavedení červené vlny jsme byli jako správci světelné signalizace (semaforů) požádáni Hasičským záchranným sborem Pardubického kraje. První jednání o zavedení červené se uskutečnily počátkem roku 2015. Po schválení Městem Ústí nad Orlicí bylo v závěru roku realizováno doplnění stávající technologie o červenou vlnu.“ uvedl Martin Pirkl jednatel společnosti TEPVOS.
Silnice v Ústí nad Orlicí jsou velmi frekventované. Hlavním cílem „červené vlny“ je projet městem rychleji a především bezpečněji. Celý systém by měl pomoci nejen rychlejšímu průjezdu HZS, ale také záchraně lidských životů. Rychlá a včasná pomoc v krizových situacích, které nás v životě potkávají, je velice důležitá a často rozhodují pouhé minuty.
Celý systém je v testovacím provozu pro optimální nastavení. „Hasiči mají za sebou již několik ostrých výjezdů s využitím tohoto systému a první zkušenosti jsou lepší, než se očekávalo,“ doplňuje plk. Ing. Roman Studený ředitel HZS územního odboru Ústí nad Orlicí.